Przewodnik po optymalizacji technicznej pod kątem SEO

Techniczne SEO to jeden z najtrudniejszych obszarów SEO. Jednak należy zadbać o ten aspekt, ponieważ jest to jeden z 3 podstawowych filarów pozycjonowania. Jeżeli strona ma wady techniczne, to nawet najlepsze strategie link buildingu nie przyniosą pożądanych rezultatów. Google potwierdziło wartość technicznego SEO przy tworzeniu rankingów stron. Każdy marketer powinien zwrócić uwagę na ten obszar.

Co obejmuje optymalizacja techniczna?

Ważne jest, aby boty wyszukiwarek mogły znaleźć Twoją stronę i skutecznie ją przeszukiwać, włączając w to kody statusu Twojej strony, sitemapy, strukturę, robots.txt. Kiedy Google przeszukuje stronę, ważne jest, aby treść była zrozumiała. Wysyłanie właściwych sygnałów za pomocą znaczników kanonicznych i efektywnej paginacji jest kluczowe. Jeśli ta podstawa technicznego SEO nie jest spełniona, to okaże się, że twoje wysiłki natrafiają na pewne granice i nie będziesz w stanie przebić się i zdobyć pożądanego ruchu.

Zrozumienie kodów statusu HTTP

Boty wyszukiwarek używają kodów HTTP podczas indeksowania, aby pomóc określić stan witryny. Kody statusu Hypertext Transfer Protocol (HTTP) są podawane przez serwer internetowy w odpowiedzi na żądanie klienta, gdy użytkownik przegląda stronę internetową lub gdy boty wyszukiwarek, takie jak Googlebot, przeszukują stronę.

Typowe kody statusu HTTP

Warto wzbogacić swoje słownictwo techniczne o zrozumienie kodów statusu i błędów HTTP. Poniżej znajduje się lista i wyjaśnienie każdego z najczęściej występujących kodów błędów:

200 (OK) -Kod odpowiedzi statusu HTTP 200 wskazuje, że żądanie zakończyło się sukcesem.

301 (Moved Permanently) – Informuje Google, że nasza strona została przeniesiona do nowej lokalizacji.

302 (Found) – niejednoznaczna, ale uważana za tymczasowe przekierowanie, a nie stałe.

307 (Temporary) – Tymczasowe przekierowanie, zastąpiło 302, jest teraz bardziej precyzyjne.

403 (Forbidden) – Nie ma odpowiedniego pozwolenia na dostęp do żądanego zasobu.

404 (Not Found) – Nie można znaleźć strony, co skutkuje uszkodzonym linkiem.

410 (Gone) – Wskazuje botom, że strona została trwale usunięta.

500 (Internal Server Error) – Wystąpił niepożądany, nieoczekiwany błąd.

HTTPS i SSL dla zabezpieczenia Twojej strony internetowej

Bezpieczeństwo w Internecie jest niezwykle ważne. Google jasno określił, że traktuje bezpieczeństwo w Internecie bardzo poważnie i podejmuje działania na niezabezpieczonych stronach.

Co to jest HTTPS
Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) to protokół internetowy zaprojektowany w celu ochrony tożsamości i poufności między komputerem a stroną internetową. Użytkownicy w dzisiejszych czasach oczekują prywatności i bezpieczeństwa podczas korzystania z czyjejś strony internetowej.

Dlaczego HTTPS jest ważny
Nadal istnieje wiele stron internetowych, które nie mają HTTPS i nadal korzystają z protokołu HTTP. Wiemy, że Google preferuje HTTPS, a nasze wysiłki SEO muszą sprawić że prawidłowo wdrożymy certyfikat SSL.

Ceryfikat SSL

Musisz mieć certyfikat SSL, jeśli chcesz włączyć HTTPS dla swojej strony. Upewnij się, że otrzymujesz certyfikat od zaufanego dostawcy. Twoja firma hostingowa najprawdopodobniej będzie w stanie pomóc Ci włączyć certyfikat SSL. Możesz również porozmawiać z programistą internetowym, aby pomógł Ci wdrożyć HTTPS na swojej stronie internetowej. Jeśli aktualizujesz swoją stronę internetową z HTTP do HTTPS to jest to uważane za migrację. Google będzie traktować to jako przeniesienie witryny ze zmianami adresu URL. Migracja może wpłynąć tymczasowo na część ruchu. Ważne jest, aby traktować to jako migrację i upewnić się, że zostały wprowadzone niezbędne przekierowania, aby uniknąć utraty zbyt dużego ruchu.

XML Sitemaps i informowanie Google o Twoich adresach URL

Sitemap XML to plik na Twojej stronie, który podaje informacje o stronach, video oraz innych plikach i zasobach. Sitemapy XML pomagają wyszukiwarkom takim jak Google czytać i rozumieć pliki oraz zrozumieć relacje między wszystkimi adresami URL. Jest to sposób, aby powiedzieć Google, które podstrony są ważne w Twojej witrynie. Możesz również dostarczyć sitemapy z informacjami o bardziej specyficznych typach treści, takich jak filmy, obrazy i wiadomości.

Nie każda witryna potrzebuje XML Sitemap

Jeśli używasz popularnego systemu zarządzania treścią (CMS), takiego jak WordPress lub platformy takiej jak Shopify, prawdopodobnie masz już zapewnioną mapę strony XML. Być może nie będziesz musiał robić zbyt wiele, jeśli chodzi o pracę nad swoją XML sitemap, w zależności od charakteru Twojej strony internetowej.

Zacznij od mapek XML

Najbardziej podstawowy format sitemapy XML określa, że mapa witryny musi być ograniczona do 50 megabajtów rozmiaru i zawierać maksymalnie 50000 adresów URL. Jeśli w witrynie znajduje się więcej niż 50 000 plików, można podzielić mapę witryny na kilka części i użyć pliku indeksu mapy witryny. Plik indeksu sitemapy jest listą sitemap i możesz przesłać plik indeksu do Google, który następnie mówi wyszukiwarce, gdzie znaleźć wszystkie inne mapy witryny na stronie.

Plik robots.txt – które podstrony mogą być indeksowane?

Robots.txt to plik, który mówi botom wyszukiwarek, które adresy URL w Twojej witrynie powinny być dostępne i indeksowane. Pomaga on Google zrozumieć, które podstrony nie powinny być indeksowane, aby nie otrzymywać zbyt wielu żądań indeksowania dla adresów URL w Twojej witrynie.
Możesz użyć pliku robots.txt do zarządzania żądaniami indeksowania na Twoim serwerze, aby uniknąć zbyt dużego ruchu na serwerze. Częstą praktyką jest blokowanie plików zasobów oraz nieistotnych obrazów i skryptów. Szczególną uwagę należy zwrócić na to, które pliki zasobów blokujesz, ponieważ niektóre z tych plików mogą być ważne dla Google do indeksowania i zrozumienia strony internetowej, zwłaszcza podczas procesu przeszukiwania strony. Tak więc Google musi mieć dostęp do wszystkich istotnych plików i zasobów w Twojej witrynie, aby mogło zrozumieć stronę i skutecznie ją zaindeksować.

Poniżej znajduje się kilka podstawowych przykładów robots.txt.

robots txt allow all

Ten pierwszy przykład mówi wszystkim botom, że mogą swobodnie indeksować stronę ze względu na symbol wieloznaczny * i Allow.

robots txt disallow all

Ten przykład mówi botom, że nie mogą uzyskać dostępu do żadnych stron w witrynie ze względu na symbol wieloznaczny * i Disallow.

robots txt disallow directories

Możesz powiedzieć botom, aby nie indeksowały pewnych katalogów.

robots txt disallow file

Możesz określić konkretne pliki, które mają być odrzucone.

robots txt z kodem sitemapy xml

Ważne jest również, aby zawrzeć swoją XML sitemap w pliku robots.txt. Pomoże to Google znaleźć i zweryfikować ją.

Meta tagi

Meta tagi są doskonałą okazją do przekazania wyszukiwarkom więcej informacji o witrynie. Meta tagi są umieszczane w obrębie sekcji kodu HTML strony. Za ich pomocą można wyjaśnić Google, o co chodzi na naszej stronie i co ma zrobić ze stroną, którą indeksuje.

Najważniejszymi meta tagami są:

-Tytuł strony
-Meta opis
-Meta robots

Tag tytuł strony

Tytuł strony nie jest meta tagiem, ale jest za taki uważany dla wygody. Jest to właściwie znacznik tytułu umieszczony w nagłówku kodu html. Tytuł jest bardzo ważny dla SEO, ponieważ informuje użytkowników i Google o nazwie Twojej strony. Jeśli zostanie poprawnie zaimplementowany, to pojawi się w wynikach wyszukiwania Google jako duża niebieska linia tekstu. Jest to często czynnik decydujący o tym, czy użytkownik kliknie Twój wynik, czy wynik wyszukiwania kogoś innego. Twój tag tytułowy powinien dać użytkownikom wgląd w to, co znajduje się w treści strony i jak jest to istotne dla ich zapytania. Zadbaj o to, aby tytuł był unikalny, krótki i opisowy. Tytuł powinien zawierać docelowe słowo kluczowe i powinien odpowiadać intencji wyszukiwania użytkownika. Dobrą praktyką jest utrzymywanie tytułów poniżej 60 znaków.

Meta opis

Znacznik Meta description daje podsumowanie tego, co znajduje się w treści danej strony. Użyj go, aby umieścić krótki i dokładny opis tego, o czym jest strona. Upewnij się, że Twoje opisy są warte kliknięcia i pasują do intencji wyszukiwania użytkowników. Warto zawrzeć słowo kluczowe w opisie meta, jeśli jest to uzasadnione, a jednocześnie upewnić się, że jest on łatwy do odczytania. Najlepszą praktyką jest trzymanie ich poniżej 160 znaków długości.

Meta robots tag

Możesz użyć znacznika meta robots, aby poinformować wyszukiwarki o tym, czy powinny one przeszukiwać i indeksować Twoje strony internetowe. Jest to bardzo ważne narzędzie dla SEO, które pozwala kontrolować, które strony są indeksowane, a które nie:

index – chcesz, aby boty indeksowały stronę
noindex – nie chcesz, aby boty indeksowały stronę
follow – indeksują linki na Twojej stronie i są one zatwierdzane
nofollow – nie indeksują linków na twojej stronie, nie są one zatwierdzane

Przekierowania 301

Jeśli chodzi o przekierowania, ważne jest, aby mieć dobre strategiczne podejście do ich używania. Na przykład, jeśli strona została usunięta i zniknęła na zawsze, lepiej jest użyć przekierowania 301, aby przenieść sygnały rankingowe na nową stronę docelową. Przekierowania 307 używaj tylko wtedy, gdy strona została przeniesiona tymczasowo i po jakimś czasie zamierzasz umieścić tę stronę z powrotem.

Łańcuchy przekierowań

Luźna strategia przekierowań może prowadzić do wielu przekierowań z jednej strony na drugą, znanych jako łańcuchy przekierowań. Tak się dzieje, gdy boty wejdą na stronę, aby zostać przekierowane na inną stronę, a następnie ta strona również przekierowuje na inną. Powoduje to duże problemy dla indeksów wyszukiwarek.

Napraw uszkodzone linki, aby zmniejszyć liczbę błędów 404

Jeśli Twoje linki wewnętrzne powodują błędy 404, to znaczy, że strona, do której się odnoszą, nie może zostać znaleziona. Nazywa się to uszkodzonym linkiem. Uszkodzone linki wewnętrzne mogą wskazywać na problemy z jakością i brak konserwacji strony. Jest to bardzo irytujące dla użytkowników, więc powoduje problem user experience. Niezaadresowane uszkodzone linki mogą ostatecznie doprowadzić do utraty pozycji.

Znajdowanie uszkodzonych linków

Korzystanie z narzędzia do sprawdzania linków, takiego jak Xenu lub Screaming Frog, pomoże znaleźć uszkodzone linki i oznaczyć je jako błędy 404. Warto zaplanować regularne przeglądy z jednym z tych narzędzi. Możesz również zobaczyć błędy 404 w Google Search Console.

Naprawianie uszkodzonych linków

Zajmowanie się przychodzącymi zewnętrznymi niedziałającymi linkami jest również istotne dla Twoich wysiłków SEO. Jako pozycjonerzy wkładamy wiele wysiłku w zdobycie dobrego linku zwrotnego, a jeśli strona, do której linkujesz nie może być znaleziona, to korzyści z tego linku zwrotnego są stracone. Warto regularnie sprawdzać przychodzące backlinki i przekierowywać je na podobną stronę, jeśli strona docelowa nie jest już dostępna.

Core Web Vitals & Speed Optimisation

Powolna prędkość strony jest jednym z najpoważniejszych problemów podczas optymalizacji stron internetowych. Powolne działanie może denerwować użytkowników, ale także może poważnie wpłynąć na współczynnik konwersji, gdy użytkownik przejdzie na stronę konkurenta, która może działać szybciej. Powoduje to złe doświadczenie użytkownika. Szybkość ma szczególne znaczenie na urządzeniach mobilnych, ze względu na sposób myślenia użytkownika podczas szukania informacji w czasie przerwy. Ponadto, internet mobilny może nie być tak niezawodny w niektórych obszarach, co może powodować opóźnienie prędkości na początku. Tak więc mobilna wersja Twojej witryny musi być szczupła i działać szybko.

Jak przyspieszyć swoją stronę internetową dla urządzeń mobilnych ?

Google mierzy szybkość twoich stron internetowych za pomocą metryki Core Web Vitals. Metryki te zostały zaprojektowane tak, aby mierzyć rodzaje elementów, które będą miały wpływ na doświadczenie użytkownika.
Google dzieli CWV na trzy główne obszary:

-Ładowanie
-Interaktywność
-Stabilność wizualna

Largest Contentful Paint (LCP) – służy do pomiaru ładowania strony. LCP powinno mieścić się w granicach 2,5 sekundy dla dobrego doświadczenia użytkownika.

First Input Delay (FID) – służy do pomiaru interaktywności podczas ładowania strony. Dla dobrego doświadczenia użytkownika potrzebujemy FID mniejszego niż 100 milisekund.

Cumulative Layout Shift (CLS) – służy do pomiaru stabilności wizualnej strony. Powinniśmy mieć CLS mniejszy niż 0,1 dla dobrego doświadczenia użytkownika.

Możesz szybko sprawdzić swój CWV dla dowolnej strony za pomocą narzędzia PageSpeed Insights. Poda on podział metryk CWV.

Zbyt duże obrazy

Zbyt duże obrazy są jedną z głównych przyczyn wolnego ładowania się stron. Zaleca się, aby poświęcić trochę czasu na skompresowanie swoich obrazów przed załadowaniem ich do witryny.

Optymalizacja mobilna i kompatybilność między urządzeniami

W początkach istnienia sieci, upewnienie się, że Twoja strona będzie dobrze się wyświetlać i działać poprawnie w dwóch lub trzech głównych przeglądarkach internetowych było prawdziwym wyzwaniem. Dzięki dojrzewaniu standardów HTML, te problemy związane z obsługą różnych przeglądarek stają się przeszłością.
Dlaczego kompatybilność między urządzeniami jest ważna?

Dzisiaj projektanci stron internetowych mają trudne zadanie zapewnienia, że strona działa dobrze na komputerach stacjonarnych, tabletach, smartfonach, inteligentnych telewizorach i każdej innej klasie urządzeń. Im bardziej Twoja strona jest kompatybilna z urządzeniami, tym łatwiej będzie wyszukiwarce nadać jej sens i odpowiednio ją uszeregować. Regularne testowanie swojej strony za pomocą Google Mobile-Friendly Test to konieczność. Jako absolutny punkt odniesienia, chcesz, aby Twoja strona była tak zwana „Mobile-Friendly”. Google podkreśliło znaczenie urządzeń mobilnych, kiedy wprowadziło „Mobile-First Indexing”, co oznacza, że mobilna wersja Twojej strony jest indeksowana jako pierwsza.

Kanonizacja i duplikaty treści

Unikanie i rozróżnianie zduplikowanych treści jest ważną częścią technicznego SEO. Może to mieć wpływ na rankingi, gdy Google jest zdezorientowany, który fragment treści jest oryginalny i preferowany.
Według Google – „Duplicate content generalnie odnosi się do znaczących bloków treści w obrębie lub pomiędzy domenami, które albo całkowicie odpowiadają innym treściom, albo są znacząco podobne.”

Dlaczego duplicate content jest problemem?

Wyszukiwarki nie mogą stwierdzić, która wersja strony jest wersją preferowaną. Jeśli nie określono inaczej, wiele zduplikowanych wersji strony może być indeksowanych w wyszukiwarkach. To sprawia, że wyszukiwarkom bardzo trudno jest wiedzieć, którą stronę uszeregować dla danego zapytania.
Należy mieć preferowaną wersję strony i to właśnie do niej powinniśmy linkować zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie.

Znajdowanie strony kanonicznej

Możesz użyć URL Inspection Tool w ramach Google Search Console, aby znaleźć, która podstrona została wybrana jako kanoniczna. W tym momencie możesz być zaskoczony, ponieważ możesz dowiedzieć się, że Google wybrało inną stronę niż tą którą chciałeś. Istnieją różne powody takiego stanu rzeczy oparte na sygnałach, takich jak linki przychodzące do strony, metryki wydajności i zaangażowania strony oraz szereg innych czynników wpływających na indeksację i ranking.

Znajdowanie zduplikowanych stron

Musisz znaleźć zduplikowane podstrony w Twojej witrynie. Szczególnie, jeśli Twoja witryna istnieje już od jakiegoś czasu, to te podstrony mogą się mnożyć. Wiele z twoich zduplikowanych podstron może nie być dokładnymi duplikatami, ale mogą być bliskimi duplikatami. Oznacza to, że wysoki procent treści jest zduplikowany, a zatem podstrona jest nadal uważana za duplikat treści. Próg dla bliskich duplikatów można dostosować w Google Search Console Konfiguracja -> Zawartość -> Duplikaty. Tutaj możesz włączyć opcję bliskich duplikatów i ustawić próg. Możesz także spojrzeć na listę wszystkich swoich aktualnych linków kanonicznych, przechodząc do zakładki Canonicals, a następnie patrząc na elementy Canonical Link.

Używanie znacznika canonical

Właściwe użycie atrybutu rel=canonical jest świetnym sposobem na obsługę duplicate content, poprzez poinformowanie Google, która strona ma być indeksowana. Dobrym pomysłem jest posiadanie samoodnoszącego się kanonika na każdej podstronie, którą chcemy zaindeksować. Siła rel=canonical nie powinna być niedoceniana, ale ważne jest, aby pamiętać, że ustawienie tagu kanonicznego jest sygnałem, a nie dyrektywą. Oznacza to, że Google może ustalić, że inna podstrona w Twojej witrynie powinna być preferowanym kanonem. W tym przypadku bardzo prawdopodobne jest, że istnieją inne sygnały nadrzędne wobec twojego zadeklarowanego przez użytkownika kanonicznego. To naprawdę ważne, aby zaktualizować wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne linki do zamierzonej strony kanonicznej.

Linkowanie wewnętrzne dla struktury i odkrywczości

Boty wyszukiwarek poruszają się po sieci i odkrywają Twoje treści poprzez linki. Posiadanie dobrej strategii linkowania wewnętrznego daje strukturę i zdolność do indeksowania oraz pomaga w znalezieniu Twojej treści. Zapewnia to również strukturę, która pomaga przekazywać metryki linków do najważniejszych stron w witrynie i pomaga poprawić rankingi.

Czym są linki wewnętrzne?

Najprościej mówiąc, jest to link z jednej podstrony w Twojej witrynie do innej podstrony. Te linki pomagają ludziom i botom wyszukiwarek znaleźć i nawigować do podstron na Twojej stronie. Strona bez żadnych linków wewnętrznych będzie trudniejsza dla Google do indeksowania. Istnieją dwa główne typy linków wewnętrznych, w zależności od tego, jak wdrożone są linki w Twojej witrynie.

Rodzaje linków wewnętrznych

Linki nawigacyjne – umieszczone w nagłówku, stopce, menu i paskach nawigacyjnych, aby pomóc w nawigacji.
Linki kontekstowe – umieszczone kontekstowo w ramach głównej treści strony, przekazują wartość linku i znaczenie.

Linki nawigacyjne są zazwyczaj dość statyczne w całej witrynie i w większości przypadków wskazują na ważne podstrony w witrynie. Jednakże, linki nawigacyjne mogą być uważane za szablonowe i dlatego nie oferują tak dużej wartości, jak mogłoby się wydawać. Możemy być o wiele bardziej strategiczni w naszym wewnętrznym linkowaniu używając linków kontekstowych, które są wysoce wartościowe, jeśli są przemyślanie umieszczone z jednej podstrony do innej odpowiedniej podstrony na naszej witrynie.

Jak linki wewnętrzne przekazują wartość

Google patrzy na liczbę linków wewnętrznych i ich jakość dla danej podstrony jako sygnał ważności i wartości tej podstrony. Ponieważ masz pełną kontrolę nad swoimi linkami wewnętrznymi, możesz upewnić się, że Twoje najważniejsze podstrony mają dobrą liczbę wysokiej jakości linków wewnętrznych. Pomaga to Google zrozumieć relacje między podstronami i to, jak dana podstrona pasuje do ogólnej struktury witryny. Google rozumie Twoją witrynę i ważne podstrony poprzez indeksowanie wszystkich linków kontekstowych. Należy zastosować strategię linkowania wewnętrznego, aby upewnić się, że najważniejsze podstrony odnoszą największe korzyści z linków wewnętrznych. Pamiętając o przyczynie naszych linków wewnętrznych, powinniśmy rozważyć te trzy czynniki determinujące tworzenie linków wewnętrznych:

Czynniki określające linki wewnętrzne:

-Istotność między podstronami
-Związek między podstronami
-Wartość przekazywana między podstronami

Pomocne jest myślenie o swojej witrynie jako o strukturze piramidy, ze stroną główną na szczycie. Warstwy poniżej to różne kategorie i sekcje w obrębie Twojej witryny. Warstwami dalej w dół będą poszczególne usługi, strony produktów, i posty na blogu itp. Powinieneś skupić się na tym, jak ta struktura piramidy jest ważona z linkami do najważniejszych treści. Im ważniejsza treść, tym wyższy stosunek wewnętrznych linków kontekstowych do tych podstron. Rozwijaj swoją strategię linkowania wewnętrznego, ponieważ jest to jeden z najpotężniejszych sposobów, aby pomóc stronie w uzyskaniu lepszych wyników w Google.

Twoja podróż po technicznym SEO

Zasadniczo, techniczne SEO ma na celu usunięcie barier ze ścieżki wyszukiwarek, czyniąc je tak łatwymi, jak to tylko możliwe, aby zrozumieć twoją stronę i dobrze ją uszeregować. Podczas pracy nad kampaniami klientów zawsze skupiałem się na technicznym SEO, co przynosiło wspaniałe rezultaty.
Uczynienie Twojej strony bardziej atrakcyjną pod względem technicznym dla Google sprawia, że jest ona również bardziej użyteczna dla ludzi – te same wysiłki zwrócą Ci się podwójnie poprzez podniesienie pozycji w rankingu i zwiększenie konwersji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *