Jak samemu wypozycjonować stronę internetową ?

Czy można wypozycjonować stronę samemu?

Pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań, które mają na celu uzyskanie wyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych – przede wszystkim w Google, które jest najbardziej znaną wyszukiwarką i posiada ponad 90% rynku wyszukiwarek internetowych w naszym kraju. Jeśli dopiero startujesz i nie wiesz co zrobić, aby Twoja strona znalazła się na wysokiej pozycji w Google, to dzięki temu artykułowi dowiesz się jak zacząć pozycjonowanie. Na początku staraj się zadbać o swoją witrynę ze strony technicznej. Mowa tu przede wszystkim o odpowiedniej prędkości strony, dobraniu właściwych nagłówków, a także odpowiedniej strukturze witryny.

Czym jest techniczne SEO?

Ta gałąź SEO polega na poprawie technicznych aspektów strony internetowej w celu lepszej pozycji w wyszukiwarkach. Sprawienie, że strona jest szybsza, łatwiejsza do indeksowania i bardziej zrozumiała dla wyszukiwarek to filary optymalizacji technicznej. Techniczne SEO jest częścią on-page SEO, które skupia się na poprawie elementów na Twojej stronie internetowej, aby uzyskać wyższe pozycje.

Dlaczego powinieneś zoptymalizować swoją stronę pod względem technicznym?

Google i inne wyszukiwarki chcą przedstawić swoim użytkownikom jak najlepsze wyniki dla ich zapytań. Dlatego roboty Google indeksują i oceniają strony internetowe na podstawie wielu czynników. Niektóre czynniki są oparte na doświadczeniu użytkownika, jak na przykład szybkość ładowania strony. Inne czynniki pomagają robotom wyszukiwarki zorientować się, o czym są Twoje strony. Temu służą między innymi dane strukturalne. Tak więc, poprawiając aspekty techniczne, pomagasz wyszukiwarkom indeksować i zrozumieć Twoją witrynę. Oto co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności:

1. Wybierz właściwy hosting

Oto na co należy zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług hostingowych:

Określ potrzeby Twojej strony

Przed rozpoczęciem poszukiwania dostawcy usług hostingowych, trzeba określić potrzeby swojej stronie internetowej. Rozważ typ strony internetowej, którą chcesz zbudować, ilość ruchu, którego oczekujesz, rozmiar witryny i zasobów wymaganych do jej uruchomienia. To pomoże Ci określić rodzaj potrzebnego hostingu.

Szukaj niezawodnego czasu pracy i wydajności

Uptime i wydajność są krytycznymi czynnikami do rozważenia przy wyborze dostawcy usług hostingowych. Uptime odnosi się do ilości czasu kiedy Twoja strona działa bez żadnych zakłóceń. Wydajność, odnosi się do tego, jak szybko Twoja strona ładuje się. Powolny czas ładowania może odpychać odwiedzających i obniżyć pozycję w wyszukiwarkach.

Wsparcie obsługi klienta

Przy wyborze dostawcy usług hostingowych, ważne jest, aby rozważyć reputację dostawcy hostingu i wsparcie klienta. Szukaj dostawcy z udokumentowaną historią niezawodności i bezpieczeństwa. Przeczytaj opinie innych klientów. Należy również rozważyć poziom obsługi klienta świadczonej przez firmę hostingową.

Sprawdź ceny i funkcje

Dostawcy usług hostingowych oferują różne plany cenowe z różnymi funkcjami. Porównaj plany cenowe różnych dostawców i określ, który z nich oferuje najlepszą wartość w stosunku do ceny.

Szukaj dodatkowych funkcji

Oprócz podstawowych funkcji hostingowych, niektórzy dostawcy oferują dodatkowe funkcje, które mogą zwiększyć funkcjonalność i bezpieczeństwo Twojej witryny. Szukaj dostawcy, który oferuje funkcje, takie jak certyfikaty SSL, automatyczne kopie zapasowe.

Rozważ lokalizację serwerów dostawcy usług hostingowych

Lokalizacja serwerów dostawcy usług hostingowych może mieć wpływ na wydajność Twojej strony internetowej. Jeśli Twoja strona skierowana jest do określonej lokalizacji geograficznej, ważne jest, aby wybrać dostawcę z serwerami w tej lokalizacji. Pomoże to poprawić szybkość i niezawodność witryny dla użytkowników w tym obszarze.

2. Zadbaj o szybkość strony

W dzisiejszych czasach strony internetowe muszą się szybko ładować. Ludzie są niecierpliwi i nie chcą czekać na otwarcie strony. Już w 2016 roku badania wykazały, że 53% odwiedzających strony mobilne opuszcza je, jeśli strona nie otworzy się w ciągu trzech sekund. I trend ten nie zniknął – badania z 2022 roku sugerują, że współczynniki konwersji ecommerce spadają o mniej więcej 0,3% na każdą dodatkową sekundę potrzebną do załadowania witryny. Jeśli więc Twoja strona jest powolna, ludzie ją wyłączają i przechodzą na inną witrynę, a Ty tracisz ruch. Google wie, że wolne strony internetowe oferują gorsze doświadczenia użytkownika. Serwisy, które ładują się powoli mają mniejsze szanse na zajęcie wysokiej pozycji w Google. Od 2021 roku, doświadczenie strony oficjalnie stało się czynnikiem rankingowym Google. Posiadanie witryny, która ładuje się wystarczająco szybko, jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek.

3. Możliwość indeksowania dla wyszukiwarek

Wyszukiwarki używają robotów do przeszukiwania Twojego serwisu. Roboty podążają za linkami, aby odkryć treść na Twojej stronie. Powinieneś zadbać o linkowanie wewnętrzne. Właściwa struktura linkowania wewnętrznego sprawi, że będą one rozumiały, jaka treść jest najważniejsza.

Plik robots.txt

Możesz dać robotom wskazówki na temat swojej witryny, używając pliku robots.txt. Jest to narzędzie, z którym należy obchodzić się ostrożnie. Jak wspomnieliśmy na początku, mały błąd może uniemożliwić robotom indeksowanie ważnych części Twojej witryny. Czasami ludzie nieumyślnie blokują pliki CSS i JS swojej strony w pliku robots.txt. Pliki te zawierają kod, który mówi przeglądarkom, jak powinna wyglądać i jak działa Twoja strona. Jeśli te pliki są zablokowane, wyszukiwarki nie mogą dowiedzieć się, czy witryna działa prawidłowo.

4. Bezpieczeństwo strony – certyfikat SSL

Technicznie zoptymalizowana strona internetowa to bezpieczna strona internetowa. Uczynienie Twojej strony bezpieczną dla użytkowników, aby zagwarantować ich prywatność jest podstawowym wymogiem w dzisiejszych czasach. Istnieje wiele kwestii, które możesz zrobić, aby Twoja strona była bezpieczna, a jedną z najbardziej kluczowych rzeczy jest wdrożenie HTTPS.

HTTPS sprawia, że nikt nie może przechwycić danych, które są przesyłane między przeglądarką a stroną. Aby wdrożyć HTTPS na swojej stronie, będziesz potrzebował czegoś, co nazywa się certyfikatem SSL. Google dostrzega znaczenie bezpieczeństwa i dlatego uczynił HTTPS sygnałem rankingowym: bezpieczne strony internetowe znajdują się wyżej niż ich niebezpieczne odpowiedniki.

5. Dodaj stronę do Google Search Console i stwórz mapę XML

Google Search Console jest świetnym narzędziem dzięki któremu możesz zaindeksować więcej podstron na swojej stronie i które dostarcza Ci statystyk na temat linków i odwiedzin Twojej strony. Dzięki temu będziesz mógł dobrać strategię linkowania i będziesz wiedział w jakim stanie jest Twoja strona. Sitemapa XML to lista wszystkich podstron Twojej witryny. Dzięki niej upewnisz się, że wyszukiwarki nie przeoczą żadnej ważnej treści na Twojej stronie. Sitemap XML jest często podzielony na kategorie postów, stron, tagów i zawiera liczbę obrazów i datę ostatniej modyfikacji dla każdej podstrony. W idealnym przypadku witryna nie potrzebuje sitemapy XML. Jeśli ma strukturę linkowania wewnętrznego, która właściwie łączy wszystkie treści, roboty nie będą jej potrzebować. Jednak nie wszystkie strony mają świetną strukturę, a posiadanie sitemapy XML może tylko pomóc.

Kiedy już upewnisz się, że Twoja strona jest właściwie zoptymalizowana pod kątem technicznym, pomyśl o budowaniu treści na swoją stronę. Bez wartościowej, przyciągającej uwagę treści, strona nigdy nie znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Im lepsza, bardziej przykuwająca uwagę treść bloga, tym większa szansa, że znajdzie się on na szczycie listy wyszukiwania na dane słowa kluczowe. Dodatkowo należy pamiętać, że nagradzane są również strony, które są stale aktualizowane. Jak znaleźć inspirację i motywację do systematycznego wstawiania nowych wpisów? Bardzo dobrym rozwiązaniem jest na przykład śledzenie postów publikowanych na stronach, które są tematycznie związane z naszym blogiem. Świetną inspiracją mogą być również wszelkie komentarze zamieszczane przez użytkowników Twojej strony. Została ona stworzona dla nich, więc ich uwagi i sugestie zawsze powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu nowych treści. Aby móc stworzyć ciekawą treść, która znajdzie się na wysokich pozycjach w Google musisz wybrać frazy kluczowe. Słowa kluczowe są niezwykle ważne przy pozycjonowaniu strony. Jeśli nie będziesz o nich pamiętać podczas tworzenia treści na bloga, możesz mieć duży problem z uzyskaniem wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google na frazy, które najbardziej Cię interesują. Gdy strona będzie znajdowała się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania, wówczas szansa na to, że internauta się nią zainteresuje, znacznie wzrośnie.

Frazy kluczowe można podzielić na kilka kategorii:

Ogólne – takie słowa kluczowe składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Odnoszą się one do ogólnej nazwy produktu lub zjawiska. W żadnym wypadku nie należy opierać pozycjonowania tylko na tej kategorii słów kluczowych, ponieważ sukces może być bardzo trudny do osiągnięcia ze względu na ogromną konkurencję.

Słowa kluczowe z długim ogonem – są to frazy składające się z więcej niż dwóch słów. Opisują one szczegółowo konkretne produkty i zjawiska. Warto o nich pamiętać, ponieważ dają dużą szansę na zwiększenie ruchu na stronie.

Problemowe – są to słowa kluczowe opisujące różne problemy, z którymi borykają się internauci. Warto sprawdzić, czego najczęściej szukają w tym zakresie internauci, aby móc zaoferować im wartościowe treści, które pomogą im rozwiązać ich problem.

Branżowe – rodzaj słów kluczowych związanych z konkretną branżą.

Aby umieć dobrać słowa kluczowe powinieneś wykonać badanie słów kluczowych. Istnieje kilka narzędzi dzięki którym będziesz mógł to zrobić, a ze swojej strony najbardziej polecam Google Keyword Planner. Wystarczy, że w tym narzędziu wpiszesz podstawowe słowo kluczowe, a otrzymasz wiele innych propozycji słów kluczowych wraz z zasięgiem wyszukiwania. Pamiętaj, że stworzenie ciekawej treści jest procesem długoterminowym i czasochłonnym. Musisz liczyć się z tym, że ten proces zajmie Ci wiele miesięcy. Jednak warto włożyć w to swój wysiłek, bo dzięki temu pozyskasz wielu odbiorców swojej strony.

Link building

Kolejną ważną częścią na której musisz skupić się chcąc wypozycjonować stronę internetową jest pozyskiwanie linków. Od czego rozpocząć? Według mnie najlepiej rozpocząć jest od poszukania linków tematycznych. Sprawdź więc inne tematyczne blogi i fora internetowe i spróbuj na nich dodać odnośnik do swojej witryny. Ta metoda ma minusa, takiego że część z tych linków zostanie usunięta. Jednak na części stron powiązanych tematycznie Twój link zostanie. Dzięki temu Google szybko powiąże Twoją stronę z daną tematykę i szybciej możesz pokazać się w wynikach wyszukiwania. Kolejnym istotnym krokiem, który powinieneś wykonać jest dodanie swojej witryny do wizytówek NAP. NAP jest skrótem od Name, Address, Phone. Najpierw dodaj swoją witrynę do najważniejszych darmowych wizytówek NAP, a następnie możesz skorzystać z oferty sklepów SEO. W zależności od konkurencji w Twojej branży pozyskanie linków tematycznych i dodanie do wizytówek NAP może nie wystarczyć na zdobycie wysokich pozycji. Musisz wtedy wdrożyć kolejne sposoby linkowania strony, takie jak linki z profili, linki z katalogów stron, linki z ksiąg gości, linki z artykułów na prywatnych stronach, a nawet budowa własnego zaplecza. Zbudowanie własnego zaplecza pozycjonerskiego jest najcięższym zadaniem, ale może ono przynieść Ci najwięcej pożytku. Nie wiadomo ilu stron zapleczowych będziesz potrzebował, aby znaleźć się na wysokich pozycjach na ważne dla Ciebie słowa kluczowe. Ze swojego doświadczenia mogę polecić na początku stworzenie około 25-30 stron lub blogów zapleczowych z kilkoma unikalnymi artykułami, które podlinkujesz z różnych źródeł. Po pewnym czasie, kiedy Twoje zaplecze zostanie zaindeksowane powinieneś dodać tam link do swojej strony www. Dzięki temu Twoja strona może uzyskać awans na wyższe pozycje. Pamiętaj o tym, że działając w branży o dużej konkurencji możesz potrzebować ponad 100 stron zapleczowych, które są dobrze podlinkowane, aby móc rywalizować o wysokie pozycje.

Aktywność w mediach społecznościowych i na forach internetowych

Portale społecznościowe to potęga. Aby pozostać w kontakcie z czytelnikami lub klientami swojej firmy, warto założyć profil na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Według oficjalnych komunikatów Google, ruch w mediach społecznościowych nie ma wpływu na pozycje w ich wyszukiwarce, ale w rzeczywistości jest trochę inaczej. Oczywiście linkowanie społecznościowe nie przekłada się bezpośrednio na wyższą pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania Google, ale pośrednio już tak. Im większy ruch na naszej stronie, tym większe zaangażowanie internautów w różne aktywności, a to już ma wpływ na pozycjonowanie. Należy również bacznie obserwować wszystkie fora tematycznie związane z profilem firmy. Dzielenie się wiedzą na forach i subtelna reklama firmy również może przynieść szereg korzyści. Pozycjonowanie stron ma ogromne znaczenie, jeśli chodzi o kwestie biznesowe i chęć pozyskania nowych klientów. Chodzi tu przede wszystkim o sklepy, które swoją działalność opierają głównie na sprzedaży w internecie. Zasada jest bardzo prosta – im większym zainteresowaniem będzie się cieszyć strona internetowa sklepu, tym więcej osób dowie się o jego istnieniu i zdecyduje się na zakup produktów lub usług.

Pozycjonowanie strony internetowej we własnym zakresie

Pozycjonowanie stron internetowych polega na tym, aby Twoja strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszych czasach można znaleźć wiele firm zajmujących się tym zagadnieniem profesjonalnie. Niestety, koszt takiej usługi nie jest przystępny dla każdego, zwłaszcza dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Poza tym, mimo zatrudnienia najlepszych fachowców, zawsze istnieje ryzyko, że efekt będzie rozczarowujący. Dodatkowo nie ma możliwości określenia dokładnego czasu potrzebnego do tego, aby zobaczyć pierwsze korzyści z usługi. Z tego powodu wiele osób rozważa pozycjonowanie na własną rękę. Pozycjonowanie strony internetowej na własną rękę jest oczywiście możliwe, ale warto zauważyć, że wymaga to ogromnej ilości czasu i wbrew pozorom również nakładów finansowych.

Kiedy warto spróbować pozycjonować stronę internetową na własną rękę?

Przede wszystkim wtedy, gdy konkurencja jest niewielka. Może to zależeć od niszowego produktu lub usługi wykonywanej na obszarze, w którym nie ma wielu podobnych firm. Przykładowo, prowadząc salon fryzjerski w małej miejscowości, gdzie jest to jedyne tego typu miejsce w okolicy, znacznie łatwiej będzie go wypromować, niż ten sam salon zlokalizowany we Wrocławiu, gdzie są ich dziesiątki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *