Podstawy pozycjonowania stron – kilka cennych wskazówek

W tym tekście wymienię kilkanaście bardzo ważnych podpunktów, o które warto zadbać chcąc wypozycjonować swoją stronę www. Dostosowanie się do tych wskazówek pomoże Ci sprawić, aby Twój główny serwis stał się przyjaźniejszy dla wyszukiwarek. Niezależnie od tego, czy uruchamiasz nową witrynę, czy ulepszasz istniejącą, warto wziąć pod uwagę poniższe wskazówki.

Zadbaj o strukturę strony

Spraw, aby użytkownicy mogli jak najłatwiej przejść od treści ogólnych do bardziej szczegółowych. Upewnij się, że wszystkie podstrony w Twoim serwisie są osiągalne poprzez linki i że nie wymagają wewnętrznej funkcji „wyszukiwania”, aby je znaleźć. Google twierdzi, że patrzy na całą witrynę, aby określić, czy jest ona istotna dla pojedynczego zapytania. Nawigacja w witrynie jest ważna, aby pomóc odwiedzającym szybko znaleźć pożądane treści. Może również pomóc wyszukiwarkom zrozumieć, jakie treści webmaster uważa za ważne. Google lubi mieć poczucie, jaką rolę odgrywa dana podstrona w szerszym obrazie witryny.

Zadbaj o jednolitą treść na swojej stronie

Jeśli posiadasz witrynę z setkami lub tysiącami nieuporządkowanych podstron, nie osiągniesz „relewancji”, której potrzebujesz, aby znaleźć się na wysokich pozycjach w Google. Pamiętaj: organizowanie treści pomaga Twojej stronie być odpowiednim autorytetem w danym temacie. Niepowiązane treści mogą występować w różnych formach. Możesz mieć stronę, która mówi o zbyt wielu rzeczach naraz. Albo nie skupiłeś się na swoim głównym temacie. Jest to mylące dla Google i odwiedzających. Wyszukiwarka może rozszyfrować znaczenie tekstu tylko wtedy, gdy tematy są jasne i wyraźne.

Nie zwracaj, aż takiej wielkiej uwagi na długość artykułów na swojej stronie www

W pewnym momencie w świecie SEO pojawiła się moda na pisanie dłuższych artykułów, powyżej 2000 słów. Fakty są takie, że nie ma czegoś takiego jak optymalna długość tekstów. Podczas gdy dłuższe artykuły mogą być lepsze dla niektórych branż, to pisanie długich tekstów na siłę jest niebezpiecznym standardem. W rzeczywistości, długość artykułu zależy od celu i tematu. Idealny artykuł może być dłuższy lub krótszy, w zależności od tych czynników. Stosowanie się do ustalonych praktyk, mówiących o odpowiedniej ilości słów może oznaczać, że ograniczasz się w pisaniu lub rozciągasz artykuł. O ile słaba treść jest problemem, nie można go rozwiązać poprzez ustalenie arbitralnego minimum ilości słów. Ten rodzaj praktyki SEO nakłada również niepotrzebne obciążenie na pisarza i czytelników. Po co rozciągać temat, który powinien składać się z 400 słów na artykuł o długości 1500 słów, tylko dlatego, że słyszeliście, że jest to lepiej oceniane? Czytelnicy po jakimś czasie zauważą, że nie dostarczasz im treści których potrzebują. Właściwie napisany artykuł, powinien zawierać wyczerpujące informacje o danej tematyce i pozycjonować Cię jako eksperta w danej dziedzinie.

Idealna gęstość słów kluczowych

Nie ma czegoś takiego jak idealna gęstość słów kluczowych. To nie znaczy, że nie trzeba używać słów kluczowych. Absolutnie potrzebujesz, aby twoja treść zawierała je. Jednak dzisiaj algorytmy wyszukiwarek szukają „tematów, a nie terminów”. Już w 2014 roku John Mueller z Google powiedział: „gęstość słów kluczowych, ogólnie rzecz biorąc, jest czymś, na czym bym się nie skupiał. Wyszukiwarki w pewnym sensie poszły dalej.” Dziś specjaliści SEO radzą, by mniej skupiać się na gęstości słów kluczowych jako metryce. Zadbaj o to, aby Twoja strona była najbardziej trafna poprzez pełne zaspokojenie intencji zapytania o słowo kluczowe. Jeżeli wprowadzasz słowa kluczowe w naturalny, organiczny sposób, nie powinieneś się martwić o gęstość.

Zadbaj o właściwy poziom czytelności

Zadbaj o to, aby artykuł nie był zbyt trudny lub zbyt uproszczony w stosunku do jego przeznaczenia. Algorytmy analizują czytelność strony jako jeden z czynników rankingowych. Nie istnieje jednak idealny wynik czytelności. Większość narzędzi SEO i wtyczek nie może zalecić zakresu poziomu czytania, który pasuje do tematu lub celu strony. Trzymanie się jednego, uniwersalnego poziomu czytelności ogranicza Ciebie i Twoje pisanie. Co gorsza, zmniejsza to Twoją zdolność do zapewnienia prawdziwej istotności i wartości. Jest to bardzo podobne do problemu słabej treści, o którym pisałem wcześniej. Jedyną grupą, która powinna określać poziom czytelności Twoich stron jest Twoja publiczność. Jeśli Twoje artykuły są ogólne i mają przemawiać do szerokiego grona odbiorców, wtedy najlepiej będzie używać języka ogólnodostępnego dla każdego użytkownika. Języka technicznego używa się kierując treść do zawężonej grupy odbiorców.

Kontekst jest kluczowy

Oceń cel swojej strony i oczekiwania swoich odbiorców. Niech to one dyktują, co najlepiej sprawdzi się podczas tworzenia nowych treści. Uruchom wyszukiwanie w Google dla swojego docelowego słowa kluczowego. Następnie przeanalizuj wyniki. Strony które są na najwyższych pozycjach wyznaczają najlepsze praktyki.

Zachowaj elastyczność.

Rozważ opracowanie niestandardowych najlepszych praktyk dla różnych stron i celów. Na przykład, post na blogu może wymagać 1500 lub więcej słów, aby znaleźć się wysoko w Google. Ale Twoja strona „O nas” prawdopodobnie nie potrzebuje aż tyle, aby znaleźć się w rankingu dla nazwy Twojej marki. Strona kategorii może potrzebować tylko 200 słów unikalnego tekstu. Strona produktu może potrzebować tylko dwóch lub trzech zdjęć z podpisami i jednego akapitu unikalnego tekstu. Postaraj się zachować elastyczność, dzięki temu dostosujesz swoją stronę pod odbiorców.

Pomyśl o prędkości strony

Obecnie szybkość jest czynnikiem dyskwalifikującym strony internetowe. Powolne strony nie zajmują wysokich pozycji. Ponad 70% konsumentów twierdzi, że czas ładowania strony wpływa na ich chęć zakupu u sprzedawcy, który jest właścicielem strony. Ponadto, badanie Google wykazało, że 53% osób odrzuca stronę, jeśli nie załaduje się ona w ciągu 3 sekund. Poprawa szybkości ładowania strony powinna więc być dla Ciebie priorytetem. Aby sprawdzić prędkość i wydajność Twojej strony wejdź na pagespeed.web.dev.

Szybkość strony a wrażenia użytkownika

Szybkość strony jest krytycznym czynnikiem wpływającym na doświadczenie użytkownika. Wolno ładujące się strony mogą powodować frustrację wśród użytkowników, prowadząc do wysokiego wskaźnika odrzuceń, który jest procentem użytkowników opuszczających stronę po odwiedzeniu tylko jednej podstrony. Wysoki współczynnik odrzuceń może negatywnie wpłynąć na reputację witryny, ponieważ wskazuje wyszukiwarkom, że witryna nie zapewnia satysfakcjonującego doświadczenia użytkownika. Z kolei szybko ładujące się strony internetowe mogą zapewnić użytkownikom lepsze wrażenia, zachęcając ich do spędzenia większej ilości czasu, zbadania większej liczby podstron i interakcji z jej zawartością.

Szybkość strony a ranking wyszukiwarek

Wyszukiwarki traktują szybkość strony jako jeden z czynników rankingowych w swoich algorytmach. Google oficjalnie stwierdziło, że szybkość strony jest kluczowym czynnikiem rankingowym zarówno dla wyszukiwań desktopowych, jak i mobilnych. Algorytmy Google są zaprojektowane tak, aby zapewnić użytkownikom najlepsze możliwe doświadczenie poprzez prezentowanie im szybko ładujących się stron internetowych, które spełniają ich intencje wyszukiwania. Dlatego strona, która ładuje się szybko, ma większe szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania niż strona ładująca się wolno.

Optymalizacja prędkości strony

Istnieje kilka sposobów na optymalizację szybkości strony internetowej, aby poprawić wrażenia użytkowników i pozycję w wyszukiwarkach. Oto kilka najbardziej skutecznych metod:

Minimalizuj żądania HTTP

Żądania HTTP są główną przyczyną wolno ładujących się stron internetowych. Za każdym razem, gdy użytkownik żąda strony, przeglądarka wysyła do serwera żądanie HTTP dotyczące wszystkich elementów witryny, takich jak obrazy, skrypty i arkusze stylów. Zmniejszając liczbę żądań HTTP, właściciele witryn mogą poprawić szybkość ich działania.

Włącz kompresję

Kompresja plików witryny przed wysłaniem ich do przeglądarki użytkownika może zmniejszyć rozmiar pliku, co skutkuje szybszym czasem ładowania. Gzip jest najczęstszą metodą kompresji stosowaną przez strony internetowe.

Optymalizacja obrazów

Duże obrazy mogą znacznie spowolnić stronę internetową. Poprzez optymalizację obrazów, właściciele stron mogą zmniejszyć ich rozmiar bez utraty jakości, co skutkuje szybszym czasem ładowania.

Zminimalizuj CSS i JavaScript

Duże pliki CSS i JavaScript mogą spowolnić czas ładowania strony. Minimalizując te pliki, właściciele stron mogą poprawić szybkość ich działania.

Użyj sieci dostarczania treści (CDN)

CDN to sieć serwerów zlokalizowanych na całym świecie, które buforują pliki witryny i dostarczają je użytkownikom z najbliższego serwera. Korzystanie z CDN może znacznie poprawić prędkość strony internetowej poprzez zmniejszenie odległości pomiędzy użytkownikiem a serwerem.

Pamiętaj o fundamentach SEO

Weźmy na przykład meta tagi. Tagi często schodzą na dalszy plan, ponieważ ludzie nie rozumieją związku między tagami a treścią. Na stronie internetowej metadane są informacjami dostarczanymi do wyszukiwarki, które opisują zawartość strony. Te metadane muszą być tak dokładne i opisowe. Upewnij się, że meta informacje Twojej strony (tytuł, meta opis itp.) są unikalne. Dopasuj te znaczniki do głównej treści i tematu strony. Jeśli masz stronę z tytułem i meta opisem o klawiaturach komputerowych to treść strony powinna również dotyczyć klawiatur komputerowych. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, przeanalizuj swoją stronę, zrozum jej temat i wykorzystaj to do stworzenia unikalnego tytułu.

Dostarczaj odpowiedniej treści

O słabej treści mówimy wtedy, gdy brakuje wystarczającej ilości słów na stronie, aby zademonstrować znajomość tematu. Złożone tematy wymagają więcej opisów. Na przykład artykuł na 1000 znaków o tym, jak działa pozycjonowanie nie pokaże się wysoko w wynikach wyszukiwania, ponieważ w tak krótkim artykule, nie ma możliwości zawarcia nawet części tematyki dotyczącej pozycjonowania stron. Równie kłopotliwe są treści, które zmierzają w drugą stronę – zbyt wiele słów na wąski temat. Zbyt często od copywriterów wymaga się wypełnienia określonej liczby słów. Instrukcje takie jak „stwórz artykuł 1500 słów na [słowo kluczowe]” są pozbawione celu. Nie każdy temat powinien mieć tysiące słów. Zamiast tego skup się na dostarczaniu fachowych treści o odpowiedniej liczbie słów.

Optymalizacja dla urządzeń mobilnych

Google szuka pewnych cech użyteczności, które uważa za kluczowe dla wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Tak więc te cechy mają znaczenie dla SEO. Należą do nich: rozmiary kategorii, które powinny być wystarczająco duże, aby je nacisnąć; prędkość ładowania strony; ograniczona struktura nawigacji itd. Jeśli Twoja strona została zaprojektowana głównie dla komputerów stacjonarnych, to formatowanie strony, organizacja, a nawet objętość treści mogą wymagać zmiany. Dzisiaj, odbiorcy widzą wyniki oparte na tym, co Google widzi jako urządzenie mobilne. Strony, które nie obsługują użytkowników mobilnych są nisko w rankingach wyszukiwarek. Z tego powodu nie możesz sobie pozwolić na ignorowanie urządzeń mobilnych. Nawet jeśli Twoja strona jest responsywna (tzn. automatycznie zmienia rozmiar, aby dopasować się do rozmiaru okna odwiedzającego), często przeprowadzaj kontrole jakości. Wyłapuj takie rzeczy jak nie zmieniający się rozmiar filmu, ucięte menu rozwijane lub przycisk formularza, który nie przesyła się prawidłowo na urządzeniu mobilnym. Upewnij się, że doświadczenie użytkownika mobilnego jest dobre.

Niektóre taktyki SEO pozostają takie same z roku na rok. Oto one:

-Wybierz słowa kluczowe (frazy), które opisują temat strony

-Używaj wysokowartościowych słów kluczowych i ich wariantów w swojej treści

-Pisz unikalne artykuły, zawierające najważniejsze informacje w danym temacie

-Unikaj duplikatów treści

-Zdobywaj linki z tematycznych stron o wysokiej jakości

Niezależnie od tego jak zmienia się algorytm, pamiętaj o zachowaniu podstaw SEO. Czasami zamiast myśleć nad kolejnym ulepszeniem pod względem technicznym, dużo lepszym wyjściem będzie skupienie się na dodawaniu kolejnej treści na swoją stronę www. Każdy człowiek jest inny. Specjalista SEO, który od zawsze był świetny w aspektach technicznych, lecz miał problem z pisaniem artykułów, będzie cały czas starał się ulepszać swój serwis pod względem technicznym i niekoniecznie zauważy to, że odstaje pod względem treści. Inny specjalista SEO, który jest świetny pod względem copywritingu, oraz opracowania odpowiedniej strategii linkowania, może nie zauważyć tego, że strona powinna być ulepszone technicznie. Postaraj się o wypośrodkowanie swojego myślenia. Zadbaj tak samo o każdy aspekt, który ma znaczenie dla wyszukiwarek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *