Pozycjonowanie stron – najważniejsze czynniki rankingowe

Wymagania dotyczące pozycjonowania stron wciąż się zmieniają i to co było na topie kilka lat temu, niekoniecznie musi obecnie przynosić efekty. W tym tekście postaram się omówić najważniejsze parametry dotyczące pozycjonowania. Oto one:

-Bezpieczeństwo i stały dostęp do strony internetowej

-Szybkość witryny (w tym szybkość strony mobilnej)

-Przyjazność dla urządzeń mobilnych

-Wiek domeny i jej autorytet

-Treść na stronie

-Techniczne SEO

-Doświadczenie użytkownika (RankBrain)

-Link building

-Sygnały społeczne – obecność w mediach społecznościowych

-Prawdziwe informacje biznesowe

Rozpocznę od udzielenia odpowiedzi na kilka najważniejszych pytań:

Jak działa SEO?

SEO to skrót od Search Engine Optimization, co oznacza działania polegające na zwiększeniu prawdopodobieństwa, że Twoja witryna znajdzie się na wyższej pozycji w wyszukiwarce. Ranking w SEO oznacza pozycję na której znajduje się Twoja witryna na dane hasło. Miejsce pierwsze oznacza, że kiedy ludzie wpisują daną frazę w Google, Twoja strona pokazuje się na najwyższej pozycji. Oznacza to, że masz szansę na wysoki współczynnik konwersji.

Na jakie czynniki Google zwraca uwagę?

Celem wyszukiwarki jest uporządkowanie informacji na dany temat i zwrócenie jak najlepszych wyników na dane hasło. Boty Google najpierw przeszukują sieć – czyli odwiedzają strony internetowe. Potem dodają strony do swojego indeksu i katalogują je. Gdy ludzie szukają informacji na dany temat, Google zwraca swoje wyniki. Wyszukiwarka ma algorytmy decydujące o tym, które treści zostaną pokazane wyżej. Ludzie chcąc znaleźć dane informacje wpisują lub wypowiadają słowa, które są związane z tym czego szukają. Te słowa w SEO nazywane są słowami kluczowymi.

Kiedy wyszukiwarka indeksuje główną treść każdej strony, sprawdza takie czynniki jak:

-Tematykę strony

-Jakość i ilość treści

-Informacje o witrynie i informacje o twórcy treści

-Reputacja witryny i twórcy treści

-Interakcja użytkownika z daną stroną (czas przebywania na stronie, współczynnik odrzuceń, itd.)

-Ekspertyza, autorytet i wiarygodność (E-A-T)

Na podstawie tych wytycznych, Google ustala swój ranking. Treści które są określane jako najbardziej trafne pokazują się na wyższych miejscach. Zanim przejdę do omówienia innych kwestii, chciałbym skupić się na E-A-T .

Co to jest E-A-T i dlaczego ma znaczenie?

W 2018 roku Google rozwinęło aktualizację medic, która podkreśliła znaczenie ekspertyzy, autorytetu i wiarygodności, biorąc je jako czynniki rankingowe. Celem tej zmiany było zapewnienie, że użytkownicy nie tylko otrzymywali najwyższej jakości treści, ale także otrzymywali właściwe informacje z tych treści. Google chce mieć pewność, że podaje swoim użytkownikom jak najdokładniejsze informacje. Częściowo oznacza to ocenę nie tylko treści strony, ale także reputacji jej twórcy.

Przyjrzyjmy się każdej z kategorii z osobna:

Ekspertyza: Czy autor danej treści posiada wymagane umiejętności i wiedzę w swojej dziedzinie?

Autorytet: Czy jest to najlepsze źródło, które może odpowiedzieć na pytanie szukającego? czy jest inna osoba, która byłaby lepszym źródłem?

Wiarygodność: Czy autor zapewnia uczciwe, bezstronne przedstawienie tematu?

Jaka jest dokładna formuła Google do pomiaru E-A-T? Nikt poza Google tak naprawdę tego nie wie. Wiemy jednak, że mają oni duży zespół ludzi zajmujących się tym, aby E-A-T było mierzone jak najdokładniej. Inżynierowie tworzą algorytm, aby poprawić wyniki wyszukiwania biorąc pod uwagę E-A-T. Google bierze informacje zwrotne od oceniających jakość, aby zdecydować, czy użyć zmiany algorytmu na stałe. Nie jest to jeszcze system doskonały. Ale jest zaskakująco dokładny w mierzeniu ekspertyzy, autorytetu i wiarygodności strony. Niektórzy specjaliści SEO bagatelizują znaczenie E-A-T jako czynnika rankingowego. Jednak spore grono specjalistów SEO udokumentowało powiązanie pomiędzy E-A-T, a pozycją w wyszukiwarce.

Jak zwiększyć poziom E-A-T? Oto kilka wskazówek:

-Stwórz podstronę „Autor” lub „O nas” na swojej stronie

-Zoptymalizuj witrynę pod kątem intencji wyszukiwania

-Stwórz podstronę ze wszelkimi nagrodami, certyfikatami, portfolio

-Buduj swój autorytet poprzez media społecznościowe

-Odpowiadaj na negatywne i pozytywne recenzje

-Zapewnij łatwo dostępną stronę kontaktową z różnymi sposobami, w jaki użytkownicy mogą skontaktować się z Tobą lub Twoim zespołem

Wszystkie te czynniki zapewniają wyższy poziom ekspertyzy, autorytetu i wiarygodności. Większość z nich sprowadza się do jak najlepszej reputacji Twojej firmy.

Ważne terminy w SEO- On-page SEO i Off-Page SEO

Istnieją dwa ważne terminy, które mają ogromny wpływ na czynnik rankingowy – są to On-Page SEO i Off-Page SEO. Pierwszy z terminów odnosi się do czynników na Twojej witrynie, które możesz stworzyć lub poprawić, takich jak treść i struktura strony. Off-page SEO odnosi się do działań podejmowanych poza Twoją witryną, aby wpłynąć na jej wiarygodność i autorytet poprzez budowanie odpowiednich linków przychodzących i sygnałów społecznych.

Top 10 obecnych czynników rankingowych dla Google

1. Bezpieczna i dostępna strona internetowa

Aby Google mogło uszeregować Twoją stronę na różne słowa kluczowe, musi najpierw ją zaindeksować, a także zrozumieć treść Twojej witryny. Google musi najpierw odwiedzić adres URL i spojrzeć na zawartość strony, aby zrozumieć, o czym jest ta strona. Aby pomóc botom, będziesz potrzebował:

-Plik robots.txt, który mówi Google, gdzie może, a gdzie nie może szukać informacji o Twojej witrynie

-Sitemap, która zawiera listę wszystkich twoich podstron

-Jeśli prowadzisz witrynę w WordPress, możesz skonfigurować sitemapę za pośrednictwem All in One SEO. Jeśli nie, to możesz skorzystać z generatora sitemap online.

-Certyfikat SSL, dzięki któremu Twoja strona jest właściwe szyfrowana. Jeśli chodzi o HTTPS, Google stwierdziło, że jest to „lekki czynnik rankingowy, ponieważ HTTPS jest świetne dla użytkowników”

2. Szybkość strony (w tym szybkość strony mobilnej)

Szybkość strony już od kilku lat jest wymieniana jako jeden z ważnych czynników wpływających na pozycję strony. Google zależy na tym, żeby poprawić doświadczenia użytkowników, a strony które szybko ładują się tak działają. Jest wiele badań dowodzących, że użytkownicy opuszczają stronę, jeśli ta nie otworzy się w ciągu 3 sekund. Google ogłosił aktualizację algorytmu wyszukiwarki skoncentrowaną na mobilnej prędkości strony, która zaczęła wpływać na strony od lipca 2018 roku. Jeśli Twoja strona nie ładuje się szybko na urządzeniach mobilnych, to może zostać ukarana.

3. Przyjazność dla urządzeń mobilnych

Przyjazność dla urządzeń mobilnych jest kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym. Obecnie więcej ludzi korzysta z urządzeń mobilnych niż komputerów stacjonarnych. Indeks Google mobile-first oznacza, że w pierwszej kolejności docenione są strony, które są zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Jeśli Twoja witryna odstaje pod tym kątem to istnieje ryzyko słabszego miejsca na ważne dla Ciebie frazy. Przyjazność dla urządzeń mobilnych stwarza lepsze wrażenia dla użytkownika. Kwestie na które trzeba zwrócić uwagę to:

-Responsywna strona, która automatycznie zmienia rozmiar, aby dopasować się do urządzenia

-Używanie dużych czcionek, aby ułatwić czytanie na małym ekranie

-Dostępne menu, dzięki czemu strona jest łatwa w nawigacji

-Upewnienie się, że istotne treści nie są ukryte przez reklamy

4. Wiek domeny, adres URL i autorytet

Na początku ciekawostka- prawie 60% stron, które znajdują się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania ma trzy lata lub więcej – tak wynika z badania dotyczącego dwóch milionów stron. Możemy z tego wywnioskować, że lepiej jest przechwycić domenę, która jest już podlinkowana, niż budować autorytet od nowa. Jeśli chodzi o adres URL to badanie Moz pokazało, że nazwy domen exact-match (z dokładnym dopasowaniem) na których można zobaczyć ciekawą treść, mogą doświadczyć wyższych rankingów. Autorytet strony także ma znaczenie. Jest to kombinacja świetnej treści i mocnych linków do strony.

5. Zoptymalizowana treść

Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych (zaraz obok doświadczenia użytkownika, linków i RankBrain). Algorytm wyszukiwania Google opiera się na słowach kluczowych. Są to słowa i frazy, których używają użytkownicy, gdy szukają informacji. Są to również słowa i frazy, które opisują tematy, o których mówi Twoja strona. Dlatego tak ważne jest używanie słów kluczowych w treści. Jednak nie należy przesadzać i nie wolno umieszczać w artykule słów kluczowych na siłę. Jednym z negatywnych czynników rankingowych, na które należy zwracać uwagę są zduplikowane treści. Świeże, oryginalne treści są bardzo ważne w kwestii pozycjonowania. Jeśli masz podobne treści, wskaż wyszukiwarce które z nich powinny być oceniane jako najbardziej autorytatywne, używając kanonicznych adresów URL.

Zrozumienie słów kluczowych

Warto zauważyć, że ponieważ coraz więcej osób szuka za pomocą głosu, optymalizacja treści obejmuje optymalizację pod kątem pytań i wyszukiwań w języku naturalnym. Oznacza to, że niektóre słowa kluczowe LSI (spokrewnione z głównym słowem kluczowym) będą dłuższe, ponieważ ludzie mają tendencję do mówienia inaczej niż piszą. Ważne jest jednak to, że upychanie słów kluczowych jest zabronione, ponieważ powoduje niską jakość stron internetowych i szkodzi rankingowi.

Zrozumienie intencji wyszukiwania dla optymalizacji treści

Intencje wyszukiwania są ważne przy optymalizacji treści. Oznacza to, że należy zrozumieć, czego ludzie naprawdę szukają, kiedy wpisują słowa kluczowe do wyszukiwarki. Poprzez serię niskich współczynników klikalności i wysokich współczynników odrzuceń, Google wyłapie fakt, że Twoja treść nie jest dopasowana do intencji wyszukiwania użytkownika.

Słowa kluczowe, będą się zmieniać w zależności od tego, czy chcesz:

-Znaleźć konkretną stronę internetową (nawigacyjne)

-Uzyskać odpowiedź na pytanie (informacyjne)

-Wyszukać informacje przed dokonaniem zakupu (badawcze)

-Dokonać zakupu (transakcyjne)

Dobrze zoptymalizowane strony będą zawierały treści dla każdego z tych typów wyszukiwania.

Czy długość treści jest czynnikiem rankingowym?

Można stwierdzić że tak. Google chce, aby treść była wysokiej jakości i artykuły miały pewną długość. Podczas gdy pisanie większej ilości słów tylko po to, aby rozciągnąć długość artykułu, nigdy nie jest wskazane, to jeśli temat wymaga głębi to staraj się w nim zanurzyć. Badania sugerują, że treści powyżej 2000 słów uzyskują więcej pozycji w pierwszej dziesiątce rankingów wyszukiwarki Google. Dłuższe treści przyciągają również więcej linków, które są innymi ważnymi sygnałami rankingowymi.

Wykorzystanie wideo do poprawy rankingu SEO

Zestawienie statystyk dotyczących marketingu wideo pokazuje, że:

-Ludzie oglądają wideo we wszystkich grupach wiekowych

-Około 79% osób woli obejrzeć wideo niż przeczytać wpis na blogu

-Ludzie używają wideo, aby podjąć decyzje o zakupie

Wniosek? Zacznij włączać wideo do swojej strategii treści. Wideo jest oglądane, udostępniane i linkowane, co daje wiele sygnałów do wzmocnienia pozycji Twojej strony i budowy jej autorytetu.

6. Techniczne SEO

Oto kilka aspektów, które możesz kontrolować, nawet jeśli nie jesteś programistą:

-Dodaj frazy kluczowe w tytułach stron, czyli tam, gdzie Google najpierw patrzy, aby określić, która treść jest odpowiednia dla danego wyszukiwania.

-Użyj znaczników nagłówkowych, aby pokazać hierarchię treści, zaczynając od tytułu w h1, a następnie użyj h2 lub h3 dla podtytułów.

-Stwórz opis meta, który zarówno zachęci czytelników, jak i będzie zawierał Twoją frazę kluczową. Opisy meta powinny mieć około 160 znaków.

-Używaj fraz kluczowych w znacznikach alt obrazów, aby pokazać, jak te obrazy odnoszą się do głównej treści.

-Dołączaj znaczniki alt, aby pomóc osobom niedowidzącym korzystać z Twojej witryny za pomocą czytników ekranu.

-Użyj znaczników Schema, aby poinformować Google o rodzaju treści, którą tworzysz.

Możesz połączyć to wszystko za pomocą wtyczki takiej jak All in One SEO. Jest to najlepsza wtyczka WordPress SEO na rynku. Analiza TrustSEO na stronie oceni, jak dobrze Twoje podstrony są zoptymalizowane. Dodatkowo otrzymasz listę kontrolną, którą możesz wykorzystać do wprowadzenia ulepszeń. Lista kontrolna on-page SEO zawiera również inteligentny generator meta tagów, dzięki czemu można łatwo ustawić tytuły i opisy meta z dynamicznymi polami, takimi jak bieżący rok, miesiąc, pola niestandardowe, informacje o autorze i inne. Inne potężne funkcje All in One SEO obejmują znaczniki schematu, inteligentne sitemapy XML, edytor robots.txt, sprawdzanie stanu SEO i wiele innych.

7. User Experience (RankBrain)

Od jakiegoś czasu Google używa sztucznej inteligencji, aby lepiej oceniać strony internetowe. Nazywa ten sygnał RankBrain. Obejmuje on również inne sygnały, które wpływają na ranking w wyszukiwarce. Należą do nich:

-Click-through rate: procent osób, które klikają, aby odwiedzić Twoją stronę po pojawieniu się wpisu w wynikach wyszukiwania.

-Bounce rate (szczególnie pogo-sticking): liczba osób, które klikają na Twoją stronę i szybko wracają do wyników wyszukiwania.

-Czas przebywania: jak długo odwiedzający pozostają na Twojej stronie po wejściu na nią.

Jeśli użytkownicy wchodzą na Twoją stronę, ale nie podoba się im ona, to Google po jakimś czasie uznaje, że strona nie jest dopasowana do ich potrzeb i spada w wynikach na daną frazę. Z drugiej strony, jeśli ludzie klikają na Twoją stronę i pozostają na niej przez jakiś czas, to mówi to Google, że Twoja treść jest istotna dla ich wyszukiwania.

8. Linki

Jak powiedzieliśmy na początku, sieć jest zbudowana na linkach. Tak więc, linki są kluczowym sygnałem rankingowym. Istnieją trzy rodzaje linków:

-Linki przychodzące

-Linki wychodzące

-Linki wewnętrzne

Wszystkie trzy rodzaje są zazwyczaj powiązane z opisowym anchor textem.

Linki przychodzące

Google używa linków przychodzących jako jeden ze sposobów na określenie, jak bardzo autorytatywna i istotna jest Twoja treść. Najlepszym scenariuszem jest sytuacja, w której autorytatywna witryna zawiera odpowiedni link do Twojej treści. Rzeczywistość jest jednak taka, że bardzo ciężko jest naturalnie pozyskiwać silne linki. Zazwyczaj sami musimy zadbać o link building. Istnieje kilka metod pozyskiwania linków. Zacznij od poszukiwania innych stron tematycznych z których możesz pozyskać linka, dodaj swoją stronę do najważniejszych wizytówek NAP. Możesz skorzystać z oferty SEO sklepów, aby przykładowo zdobyć linki z prywatnych stron/blogów które mają wysoki trust rank. Dzięki temu pozyskujesz linka z unikalnego artykułu i zwiększasz szansę na wysoką pozycję w wyszukiwarce. Twoim celem jest uzyskanie jak największej liczby wysoce autorytatywnych stron, które będą linkować do Ciebie. Oznacza to również, że należy mieć mało linków przychodzących z domen o niskiej jakości.

Linki wychodzące

Pisząc artykuły możesz dodać w nich linki do innych stron w Twojej branży, jeśli to będzie potrzebne. Przykładowo pisząc artykuł o narzędziach SEO, dzięki którym możemy sprawdzić linki wychodzące, warto podać linka do tych narzędzi.

Linki wewnętrzne

Linkowanie do własnych treści może pomóc powiązać strony zarówno dla Google, jak i dla odwiedzających, czyniąc daną podstronę bardziej wartościową. Jeśli masz autorytatywną podstronę i łączysz się z inną podstroną w swoim serwisie, pomaga to odwiedzającym znaleźć tę drugą podstronę i przekazuje jej pewien autorytet. Tworząc nowe treści, pamiętaj o zbudowaniu solidnej sieci linków wewnętrznych, aby Twoje podstrony mogły się wzajemnie wspierać. Nie zapominaj również o tym, co powiedzieliśmy na początku tej sekcji:

Wszystkie trzy rodzaje linków są związane z opisowym anchor textem. Pamiętaj o tym przy linkowaniu wewnętrznym.

9. Sygnały społeczne

Kiedy ludzie dzielą się Twoją treścią na portalach społecznościowych, to kolejny znak, że jest ona wartościowa. Badanie Cognitive SEO wykazało definitywny związek pomiędzy akcjami społecznościowymi a rankingiem w wyszukiwarkach. Oficjalne stanowisko Google jest takie, że akcje społecznościowe nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym. Linki z Twittera czy Facebooka nie są liczone tak samo jak linki z innych autorytatywnych stron. Jednak nie da się ukryć, że strony które są na najwyższych pozycjach w Google mają zazwyczaj silny udział w portalach społecznościowych. Regularnie aktualizowane profile w mediach społecznościowych generują większy ruch na stronie. Profile w mediach społecznościowych sprawiają, że treść ma większe szanse na backlinki z innych źródeł. Nie tylko musisz być obecny w mediach społecznościowych, ale także musisz ułatwić dzielenie się swoimi treściami i wzmocnić te sygnały społeczne.

10. Prawdziwe informacje biznesowe

Ta ostatnia wskazówka jest ważna dla firm ukierunkowanych na konkretne obszary lokalne. Obecność lub brak informacji o firmie jest jednym z najbardziej kluczowych czynników rankingowych lokalnego SEO.

Dlatego ważne jest, aby zadbać o takie obszary jak:

-NAP (nazwa, adres, numer telefonu)

-Listy firm w Google My Business i na Facebooku

-Dodanie się do katalogów lokalnych

Podsumowanie

Nigdy nie powinieneś poświęcać doświadczenia użytkownika, aby uszczęśliwić Google. To tylko zirytuje twoich odbiorców, a to z kolei może sprawić, że zostaniesz ukarany przez wyszukiwarkę.

Jeśli chcesz uzyskać najlepszą poradę SEO brzmi ona następująco:

Twórz ciekawe treści, które polubią Twoi użytkownicy. Następnie, z równą ilością energii, zoptymalizuj tę treść. Ale zawsze, bez względu na wszystko, zaczynaj z myślą o użytkowniku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *