Jak przeprowadzić audyt SEO?

Wykonanie audytu SEO będzie bardzo pomocne, aby móc opracować dalszą strategię rozwoju strony internetowej i wyeliminować teraźniejsze błędy. Niezależnie od tego, czy prowadzisz niewielką firmę, która chce się przebić w wynikach organicznych, czy też agencję SEO powinieneś przeprowadzić taki audyt, aby wiedzieć jaki jest ogólny stan witryny. W tym artykule dowiesz się o kilku podstawowych elementach udanego audytu SEO.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO to proces przeglądnięcia Twojej witryny, mający na celu upewnienie się, że strona osiąga możliwie najlepsze wyniki. Dzięki audytowi będziesz wiedział:

-Jakie mocne strony posiada Twoja witryna

-Błędy na stronie, które musisz poprawić

-Na jakich czynnikach powinieneś skupić się

-Co należy poprawić na swojej stronie

Proces audytu strony może być przytłaczający, ponieważ SEO jest szeroką dziedziną i istnieje wiele aspektów, które należy omówić. W tym tekście znajdziecie 8 podstawowych kroków, które powinny zostać uwzględnione w audycie strony.

Rodzaje audytów SEO

Jeśli masz dużą stronę internetową, warto rozważyć różne rodzaje audytów SEO, aby móc odpowiednio ustalić priorytety lub podzielić audyt SEO na różne kategorie.

Audyt treści SEO

Odnosi się to do identyfikacji możliwości poprawy dokładności, częstotliwości i jakości treści na stronie. Skupia się na takich czynnikach jak ekspertyza, autorytet, wiarygodność. Ten rodzaj audytu może również obejmować identyfikację możliwości optymalizacji pod kątem featured snippet.

Audyt SEO na stronie

Ten rodzaj audytu odnosi się do upewnienia, że istotne elementy strony są zoptymalizowane dla wyszukiwarek. Audyt on-page SEO obejmuje sprawdzenie meta opisów, meta tytułów, tekstów alt obrazów itd.

Off-Page SEO audyt

Audyt Off-Page SEO obejmuje sprawdzenie innych stron, które zawierają linki do witryn, które chcesz poprawić – co może obejmować ilość, jakość, dystrybucję i częstotliwość tych linków.

Techniczny audyt SEO

Ten rodzaj audytu SEO obejmuje działania na stronie, takie jak optymalizacja obrazu, ale w dużej mierze odnosi się do parametrów wydajności, takich jak szybkość i bezpieczeństwo strony. Audyt techniczny SEO zidentyfikuje możliwości naprawy, eliminacji lub reorganizacji kodu, zapobiegania spamowi, przejścia z HTTP na HTTPS i wiele innych.

Lokalny audyt SEO

Lokalne SEO obejmuje zestaw praktyk, które pomogą Twojej firmie w uzyskaniu pozycji w wyszukiwaniu lokalnym. Audyt lokalnego SEO będzie nieco krótszy, ale nadal będzie zawierał elementy każdego z powyższych audytów.

Narzędzia do audytu SEO

Do przeprowadzenia audytu SEO, potrzebne będą pewne narzędzia. Należą do nich:

Oprogramowanie SEO:

-Ahrefs, SEMrush, Moz Pro są świetnymi narzędziami do zrobienia audytu SEO. Dzięki tym narzędziom w szybki sposób możesz dowiedzieć się wielu informacji na temat ogólnego stanu witryny. Są one również pełne innych narzędzi – narzędzi badawczych słów kluczowych, narzędzia analizy backlinków. Zalecałbym nabycie przynajmniej darmowej wersji próbnej jednego z tych narzędzi przed podjęciem próby przeprowadzenia pełnego audytu SEO witryny.

-Google Search Console: Istnieje wiele sposobów wykorzystania Google Search Console do audytu SEO w odniesieniu do słów kluczowych, organicznego CTR, poprawek technicznych, Core Web Vitals i przesyłania do reindeksacji wszelkich stron, które zostały zoptymalizowane w wyniku audytu.

-Google Analytics: Najważniejszym celem audytu SEO jest poprawa ruchu na stronie. Będziesz potrzebował Google Analytics, aby zmierzyć wpływ swoich działań. Pomoże to również ustalić priorytety działań w oparciu o to, które strony otrzymują najwięcej ruchu lub doznały znaczącego spadku ruchu.

-Narzędzia do pomiaru prędkości strony: Google’s PageSpeed Insights i GTMetrix to niezawodne, i darmowe narzędzia.

Oto lista kontrolna do przeprowadzenia pełnego audytu SEO:

-identyfikacja kolejnych możliwości pozyskiwania linków

– sprawdzenie strony pod względem struktury

-znalezienie niedostatecznych lub niepoprawnych treści

-usuwanie zduplikowanych treści

-skanowanie pod kątem optymalizacji słów kluczowych

-optymalizacja metadanych

– identyfikacja możliwości aktualizacji witryny

-przeprowadzenie analizy prędkości strony

– przeskanowanie witryny pod kątem błędów

– certyfikat SSL

1. Zidentyfikuj możliwości pozyskiwania kolejnych linków

Aby Twoja witryna stała się bardziej atrakcyjna dla wyszukiwarek musisz pozyskiwać silne linki. Żaden audyt SEO nie jest kompletny bez zaleceń dotyczących budowania linków wewnętrznych i zewnętrznych specyficznych dla danej witryny.

Linkowanie wewnętrzne

Linki wewnętrzne przekazują link equity w obrębie własnych stron i są niezbędne do tworzenia autorytatywnej hierarchii w obrębie witryny. Świetnym sposobem na właściwe linkowanie wewnętrzne jest tworzenie kolejnych treści, a następnie umieszczenie w niej linku do nawiązującej do części tematu starszej treści na swojej stronie. Linkując wewnętrznie, pamiętaj o tym, aby dobierać właściwe anchor texty. Nie zapominaj o tym, że linkowanie wewnętrzne tez ma ograniczone zasoby, ponieważ ciężko będzie Ci stworzyć w krótkim czasie 1000 ciekawych artykułów powiązanych z Twoją branżą. Tak więc, pamiętaj o tym, żeby wybrać kilka najciekawszych treści na swojej stronie i to właśnie je najczęściej linkować. Tworząc bloga na swoją stronę, musisz mieć świadomość, że niektóre Twoje treści nie przebiją się, za to inne mogą uzyskać wysokie pozycje na wiele niszowych haseł i dzięki nim możesz pozyskać sporo ruchu na swoją witrynę i budować swoją markę.

Jak budować linki zewnętrzne?

Zdobywanie linków ze zróżnicowanego zestawu autorytatywnych domen jest esencją zwiększania Domain Authority. Jednym z prostych sposobów budowania linków zewnętrznych jest wyszukiwanie list zasobów, które są realnie powiązane z Twoją treścią. Generalnie zdobywanie linków zewnętrznych jest obecnie trudnym zadaniem, ponieważ coraz ciężej jest znaleźć darmowe i wartościowe miejsca, gdzie mógłbyś zostawić linka. Audyt SEO polega na przeprowadzeniu analizy, czy na pewno wykorzystałeś już do maximum proces wyszukania takich miejsc. Żeby zrobić to skutecznie potrzeba przeanalizować obecne linki Twojej witryny, oraz linki konkurencji, a ponadto posiadać ogólną wiedzę na temat najlepszych miejsc do linkowania.

2. Zidentyfikuj możliwości ulepszenia struktury strony

Czasami struktura strony wymaga poprawy. Im prostsza struktura Twojej witryny tym lepiej, zarówno dla odbiorców Twojej strony jak i wyszukiwarek. Audyt będzie polegał na ocenie Twojej obecnej struktury i ewentualnym naniesieniu poprawek.

Jak poprawić strukturę strony?

Staraj się opracować przyjazne dla użytkownika rozwiązania, które poprawią autorytet strony bez uszczerbku dla UX (User Experience). Zwiększ liczbę postów na stronie. Jeśli indeks Twojego bloga zawiera tylko dziesięć stron na raz, to spycha to starsze posty jakieś 20-30 kliknięć od strony głównej (gdzie jest najwięcej equity). Zwiększ liczbę postów na stronę, aby przybliżyć te starsze posty do strony głównej.

3. Znajdź i popraw słabe treści

Jeśli treści na Twojej stronie nie są najwyższej jakości, to koniecznie musisz skupić się na poprawkach, nawet jeśli ma Ci zająć to dużo czasu. Artykuły na stronie powinny dokładnie wyczerpywać dany temat. Generalnie nie poleca się skupiania na długości artykułu i upychaniu słów kluczowych, jednak aby wyczerpać temat, artykuł musi posiadać odpowiednią długość. O słabej treści mówimy, kiedy nie spełnia ona potrzeb użytkownika.

Na jakie treści powinieneś zwrócić uwagę?

Postaraj się zidentyfikować treści, które spadły w rankingu, albo utraciły ruch. Oprócz tego, wyszukaj podstrony z największą liczbą odwiedzających. Upewnij się, że treści które straciły rankingi zostały dopracowane. Większość narzędzi do audytu stron po przeszukaniu witryny, oferuje szeroki raport dotyczący długości i jakości treści. Można wtedy wyeksportować strony z małą ilością treści i określić jakie kroki należy podjąć, aby podstrony awansowały na słowa kluczowe long tail.

4. Zidentyfikuj i usuń zduplikowane treści

Podczas skanowania w poszukiwaniu zduplikowanych treści, będziesz patrzył na te same podzbiory twojej strony, na które patrzyłeś podczas skanowania w poszukiwaniu słabych treści. Wyszukiwarka Google ma na tyle inteligentne algorytmy, aby wiedzieć czy celowo zduplikowałeś treści na swojej stronie. Namierz wszystkie zduplikowane treści i usuń je, a zobaczysz że Twoja strona zyska w oczach wyszukiwarek.

5. Skanowanie pod kątem optymalizacji

Jeśli to możliwe, powinieneś upewnić się, że wszystkie twoje strony są jak najlepiej zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, które pomogą im pokazać się w organicznym wyszukiwaniu. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest przeprowadzenie badania słów kluczowych.

Jak przeprowadzić badanie słów kluczowych?

Korzystając z jednego z powyższych produktów SEO lub darmowego narzędzia do badania słów kluczowych, wyszukaj słowa kluczowe związane z Twoim tematem, które mają wysoką intencję, wysoki wolumen (liczba miesięcznych zapytań) i niski poziom trudności (poziom konkurencji w SERP dla tego słowa kluczowego). Świetnym narzędziem do przeprowadzania badań słów kluczowych jest Google Keyword Planner.

Jak zrobić audyt SEO? – wyniki badań słów kluczowych dla audytu SEO

Jeśli to możliwe, docelowe słowa kluczowe powinny znajdować się w:

-URL

-Tytuł

-H1

-H2 (podtytuły w twoim poście – przynajmniej jeden)

-Meta tytuł

-Meta opis

-Treść tekstu rozmieszczona z umiarem w całym artykule

Pomocnicze słowa kluczowe powinny być używane w H2 i tekście. Jeśli tworzysz nową treść, łatwiej będzie upewnić się, że w pełni zoptymalizowałeś wszystkie te elementy. Jeśli aktualizujesz stare strony, musisz po prostu zrobić to najlepiej jak potrafisz.

Upewnij się, że meta tagi są zoptymalizowane

Meta tagi składają się z meta tytułu i meta opisu. Pomagają one Google określić zawartość strony, która jest indeksowana i są dwoma z większych czynników, które Google bierze pod uwagę przy określaniu kolejności w rankingu stron. Pomagają również użytkownikom przeglądającym wyniki wyszukiwania określić zawartość Twojej strony i jako takie działają jako promocja Twoich treści.

Jak zrobić audyt SEO – meta title, meta description

Korzystając z badań słów kluczowych dla danego segmentu, dobierz odpowiedni tytuł i opis, upewniając się, że są one zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, które pomogą im pokazać się w wyszukiwarce. Google wyświetla pierwsze 50-60 znaków Twojego tytułu. Następnie przycina tytuł elipsą. Nie tylko może to spowodować, że istotne słowa kluczowe zostaną pominięte przy indeksowaniu, ale po prostu źle wygląda w SERP.

Wskazówki:

-Trzymaj swoje tytuły poniżej 60 znaków

-Twoje docelowe słowo kluczowe powinno być zawarte w tytule

-Możesz włączyć nazwę swojej marki do tytułu

Jak zoptymalizować meta description?

Optymalna długość opisu stoi na poziomie 155-160 znaków. Oto przykładowy opis, który pasowałby do tego artykułu: „Audyty SEO są niezbędne do uzyskania wysokiej pozycji w Google. Dowiedz się, jak zrobić audyt SEO w kilku prostych krokach i uzyskać wskazówki i narzędzia potrzebne do osiągnięcia sukcesu.”

6. Zidentyfikuj możliwości aktualizacji strony

Nawet niewielkie aktualizacje strony są sygnałem dla Google, że należy ją przeszukiwać. W związku z tym regularne aktualizacje pomogą utrzymać świeżość i znaczenie Twoich stron w oczach wyszukiwarki. Istnieją dwa rodzaje treści, które powinny być regularnie aktualizowane:

-Topowe podstrony. Są to strony, które napędzają największy ruch dla Twojego biznesu. Aktualizowanie ich zapewnia, że będą one nadal napędzać ruch na Twojej stronie.

-Strony możliwości. Strona szansy to strona, która, gdyby nieznacznie przesunęła się w górę w wynikach, zyskałaby znaczący wzrost ruchu. Popularne narzędzia SEO są wyposażone w narzędzia śledzące rankingi, które pozwalają zobaczyć pozycje dla określonych słów kluczowych, oraz tego czy ich rankingi zmieniły się i jak duży ruch jest generowany z każdego słowa kluczowego. Jeśli strona znajduje się na miejscach 11-20 to należy szczególnie skupić się na nich. Awans na pierwszą stronę wyników wyszukiwania może przynieść im znaczące podniesienie ruchu. Podobne podejście należy przyjąć w przypadku stron, które znajdują się poza pierwszą trójką. Ruch spada gwałtownie poniżej 3 pozycji, a prawie całkowicie po pierwszej stronie.

Jak dokonać aktualizacji strony?

Oto kilka wskazówek:

-Dodaj nowe informacje i badania. Na przykład, jeśli masz artykuł na blogu o aktualizacjach algorytmu Google, a nowa aktualizacja algorytmu właśnie wyszła, ten post jest odpowiedni do aktualizacji. Utrzymanie aktualnych treści zapewni, że potrzeby odwiedzających są spełnione.

-Dodaj słowa kluczowe. Zidentyfikuj powiązane, pomocnicze słowa kluczowe, które okazały się być motorem ruchu i dodaj je do swojej strony.

-Ogólne porządki. Skompresuj obrazy i napraw lub wyeliminuj niedziałające linki. Uciążliwe obrazy powodują wolne czasy ładowania. Zepsute linki skutkują złym doświadczeniem użytkownika. Usunięcie tych elementów na stronie może dać twojej stronie impuls, którego potrzebuje, aby osiągnąć pożądany ranking.

-Przycinanie treści. Czwartym rodzajem aktualizacji treści jest faktyczne usuwanie treści z Twojej strony. Może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale jeśli istnieją podstrony w Twojej witrynie, które otrzymują mało lub nie otrzymują żadnego ruchu organicznego, mogą one szkodzić Twoim ogólnym rankingom organicznym poprzez obniżenie średniej wartości Twojej witryny w oczach Google.

7. Uruchom analizę szybkości strony

Szybkość strony jest bardzo ważna. Jest to częściowo spowodowane wzrostem wyszukiwania mobilnego. Każdy kto używa telefonu do szukania w internecie nie będzie czekał na wolno ładującą się stronę. Oznacza to, że im szybsza jest Twoja strona, tym bardziej prawdopodobne jest, że Google nagrodzi Cię lepszymi wynikami. PageSpeed Insights jest odpowiednim narzędziem. Daje on szczegółowe spojrzenie na szybkość strony i oferuje sugestie dotyczące poprawy.

Jak przyspieszyć swoją stronę?

Skompresuj swoje obrazy. Jeśli szukasz szybkiej i skutecznej poprawy prędkości strony, kompresja obrazów jest najlepszym rozwiązaniem. Przeprowadź każdy obrazek wymieniony w raporcie przez prosty kompresor obrazów, a następnie prześlij je ponownie do swojego systemu CMS.

Wyszukaj błędy na stronie

404 to błąd „strona nie została znaleziona”, zazwyczaj spowodowany przez uszkodzone linki i obrazy w Twojej witrynie. Na przykład, jeśli podstrona w Twojej witrynie łączy się z fragmentem treści, który został już usunięty, każdy, kto kliknie ten link, otrzyma błąd 404. Wbrew powszechnej opinii, niedziałające linki nie powodują kar dla witryny. W miarę cyklicznego pojawiania się i usuwania treści oraz zmian struktury witryny w czasie, błędy 404 pojawiają się w sposób naturalny.

Jak znaleźć i naprawić uszkodzone linki?

Narzędzia do audytu strony mają możliwość identyfikacji wszystkich błędów 404 w obrębie Twojej witryny. Po ich zidentyfikowaniu, naprawienie ich jest kwestią określenia, jak ważny jest każdy link dla Twojej struktury linkowania i doświadczenia użytkownika. Jeśli masz stronę, która już nie istnieje, lub która istnieje teraz pod nowym adresem URL to dobrym pomysłem jest upewnienie się, że wszystkie strony o dużym natężeniu ruchu, które wcześniej łączyły się z tą stroną, teraz przekierowują 301 na nową stronę lub, że przynajmniej przekierowują z powrotem na stronę główną.

8. Przełącz się z HTTP na HTTPS

HTTPS jest szybszy, bardziej bezpieczny i jest jednym z sygnałów rankingowych Google. W obecnych czasach przejść na HTTPS jest oczywistością i jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to powinieneś to wykonać najszybciej jak to możliwe.

Opisane powyżej kroki to podstawy stworzenia udanego audytu SEO. Dzięki temu będziesz wiedział na czym powinieneś skupić się w kolejnych miesiącach pracy nad swoją stroną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *